از مردم تعریف بازاریابی را بپرسید و برخی هنوز هم می‌توانند پاسخ‌هایی ارائه دهند که به شدت مطابق با تبلیغات به خصوص در قالب آگهی‌های تبلیغاتی بسته بندی تلویزیونی، مجلات و بروشورهای چاپی و تبلیغات آنلاین است. بازاریابی همه چیز را در مورد فروش یک محصول یا خدمات در بر می‌گیرد حتی به قسمت‌هایی که اغلب مردم هرگز به آن فکر نمی‌کنند از جمله طراحی بسته‌بندی محصولات.

طراحی بسته بندی بخش مهمی از بازاریابی است. در بسیاری از موارد، فرد به آخرین “آگهی” قبل از تصمیم به خرید محصول نگاه می‌کند. بسته‌بندی موثر محصول توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و مصرف کنندگان را ترغیب به خرید می‌کند. همینطور، هر بازاریاب و کارآفرین نیاز به درک قدرت بسته بندی برای تحریک فروش دارد.

بسته بندی محصول چیست؟

در ساده‌ترین حالت، بسته بندی محصول به زبان ساده یعنی: شیوهایی که محصول قبل از ارائه برای فروش محصور شده باشد. بعضی از محصولات ممکن است نیاز به نوعی بسته بندی خاص برای ایمنی داشته باشند، مانند اقلام غذایی. در موارد دیگر عمدتا از بسته بندی برای انتقال اطلاعات به خریدار استفاده می کنند.

به معنای وسیعتر، بسته بندی محصول به کل فرآیند طراحی، تولید و استفاده از بسته بندی هم برای بسته بندی و فروش اقلام اشاره دارد. فکر کردن در مورد این موضوع زمانی ساده تر می شود که بسته بندی محصول دارای مولفه بازاریابی بسیار تاثیرگذار باشد.

چرا بسته بندی بر رفتار خریدار تأثیرگذار است؟

حتی برای افراد بسیار منطقی، همیشه یک جنبه احساسی برای خرید چیزی وجود دارد. بسیاری از مردم از درجه احساساتی که در خرید به کار می برند، به خصوص انگیزه خرید آگاه نیستند. از طرفی دیگر، طراحان بسته بندی محصولات، از این تمایل به ایجاد احساس عاطفی آگاه هستند-محرک تصمیم گیری خرید- و آنها از این روش برای سوق دادن تلاش های خود استفاده می کنند.

راه هایی که بسته بندی بر احساسات مثبت و منفی تأثیر می گذارد و رفتار خرید، در تحقیقات زیادی مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال، یک مقاله از مجله روانشناسی و بازاریابی در اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شده است که توصیف می کند چگونه محققان از دستگاه fMRI برای اندازه گیری فعالیت مغز استفاده کردند در حالی که شرکتکنندگان مطالعه انواع مختلفی از بسته بندی را مشاهده کردند.

این مطالعه نشان داد که مشاهده بسته بندی جذاب باعث فعالیت شدیدتر مغز نسبت به بسته بندی خنثی می شود. بسته بندی جذاب باعث فعالیت در مناطقی از مغز که مرتبط با پاداش بود شد، در حالی که بسته بندی ناخوشایند باعث ایجاد فعالیت در مناطقی از مغز شد که با احساسات منفی همراه بود. واضح است که بسته بندی محصول تأثیر واقعی خود را در مورد اینکه ما چه چیزی را در مورد محصولات احساس میکنیم به طور مستقیم به انتخاب های ما در مورد آنچه خرید میکنیم، متصل می کند.

مصرف کنندگان چه چیزی می خواهند؟

حتی اگر مصرف کنندگان به طور آگاهانه تمام راه هایی را که بسته بندی بر آنها تاثیر می گذارد را تشخیص ندهند، مواردی وجود دارد که رفتار مصرف کننده را در هنگام خرید تحت تاثیر می گذارد. اطمینان حاصل کردن از اینکه بسته بندی پاسخ مشتری به چیزهایی را کی در پی آن است را میدهد، منجر به افزایش فروش می شود.

بسته بندی باید به وضوح محصول و برند را شناسایی کند، به ویژه برای کمک به مشتریان وفادار که به راحتی آن محصول را پیدا کنند. مهمترین اطلاعات مربوط به محصول نیز باید به وضوح توضیح داده شود، مانند اندازه لباس یا مواد تشکیل دهنده مواد غذایی.

برخی از بسته بندیها حتی پس از خرید، دارای ذخیره یا حفاظتی برای محصول می باشند. اگر بسته بندی می تواند به عنوان یک مورد ذخیره یا حمل دوباره استفاده شود، باید با دوام، جمع و جور و آسان برای استفاده باشد.

با افزایش آگاهی از نیاز به زندگی پایدار، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال بسته بندی “سبز”، یعنی بسته بندی هستند که می تواند بازیافت و یا مجددا استفاده شود. بسته بندی مینیمالیستی نیز به عنوان یک مزیت میباشد، زیرا از مواد کمتری استفاده می کند.

با تنوع محصولات مختلف در بازار تقریبا در هر رده، ایده های جدید و تازه همیشه به دوام یک محصول کمک می کنند. اغلب بهتر است از بسته بندی که به نوعی جذاب و منحصر به فرد است، به جای چسباندن طرح های آشنا استفاده شود. با این وجود، برخی احتیاط ها لازم است. بسته های که غیر معمول باشد ممکن است مصرف کنندگان را دلسرد کند.

چند نمونه از طراحی بسته بندی های موفق

یکی از بهترین راه های یادگیری چگونگی طراحی  ظاهر و طراحی بسته بندی عالی برای انجام پروژه این است که مارک های موفق را مطالعه کنید و نحوه بسته بندی محصولات خود را ببینید. در قسمت دو مارک شناخته شده که به طور مداوم در هنگام بسته بندی موفق می شوند، معرفی می شوند.

کوکاکولا– کوکا کلا می تواند به عنوان پدربزرگ در طراحی بسته بندی های عالی در نظر گرفته شود، چرا که لوگوی مشهور آن برای چندین دهه  قابل تشخیص در زبان های سراسر دنیا است. اما کوکاکولا همچنین ایده هایی جدید برای طراحی بسته بندی را ارائه می دهد که بهترین نوآوری مدرن را با استراتژی طراحی کلاسیک ترکیب می کند.

اپل– اپل همچنین بسته بندی خود را بهبود بخشید تا محصولات خود را به شیوهای بزرگ پشتیبانی کند، زیرا فلسفه سادگی و طراحی زیبای این شرکت ، در جعبه های ساده ی رایانه، تبلتها و سایر محصولات ان قابل مشاهده است. بسته بندی که همیشه کیفیت بالایی دارد، طراحی بسته بندی های  اپل از هیچ گرافیک و اطلاعات منحرف کنندهای استفاده نمی کند و  فقط تصاویری از محصولات عالی داخل بسته بندی است، که مصرف کنندگان طاقت منتظر ماندن برای باز کردن این محصولات را ندارند

داستان های بسته بندی موفقیت آمیز در همه جا وجود دارد، که توسط شرکت های غول پیکر و شرکت های نوپا شروع می شوند. طراحی بسته بندی موفقیت آمیز همیشه برای مصرف کننده جذاب است و کمک می کند تا آنها به امید داشتن یک تجربه عالی با محصول در داخل جعبه، جذب محصول شوند.

نوشته امی فین برگرفته از Hubspot

بری امتیاز به این پست کلیک کنید
[Total: 0 Average: 0]